BÆRUM BASKET

BÆRUM BASKET

Vi skriver 2013, og hvis du vil se norsk basket på TV blir du skuffet. Ingen kanaler sender elitekamper og det er ofte smått med omtale i avisene også.  Da var situasjonen en helt annen for 11 år siden.  På denne tiden i 2012 kunne basketballentusiastene juble over en ny avtale med TV2.  Her har vi klippet litt fra avisene den gangen:

– Jul er en passe anledning til å bli venner med hverandre, og vi setter oss ned med utgangspunkt å finne en løsning. Ellers hadde vi ikke satt oss ned, sier sportssjef i TV 2, Bjørn Taalesen.

Basketligaen har opplevd en markert tilskuersvikt hittil i sesong nummer tre. Gjennomsnittet er nå nede i 641, mens det var 1032 på samme tid i fjor og 895 ved sesongslutt.

Seertallene på TV 2 er fortsatt relativt lave, men utvilsomt mer positive enn i fjor.

Etter seks TV 2-sendinger med redigerte opptak er gjennomsnittet 197 000 seere - så mange som 250 000 på tre onsdagssendinger, men bare 108 000 på tre søndager.

– Vi er veldig godt fornøyd med seertallene, men de er også resultat av en bevisst strategi fra oss og TV 2.

Kortere sendinger har gitt bra effekt, slik vi også erfarte i fjor, sier BLNO-leder Åge Damsgaard.

– I fjor hadde vi 240 000 på det meste, mens vi var helt nede i 26 000 som lavest. I høst var vi oppe i 272 000 på introduksjonen før starten, sier ligalederen.

Bjørn Taalesen er ikke like positiv når det gjelder TV-tallene.

– Vi har ønsket å presentere basket i en ny form og i tilknytning til annen type sport som kanskje gjør at andre ser på fordi de satt der likevel. Basketen skal ikke lure på seg all økningen, selv om den er hyggelig. På samme måte blir det for lettvint å konkludere ut fra noen negative publikumstall, fastslår sportssjefen i TV 2, som hadde ventet seg mer av fire-årskontrakten som ble undertegnet i 1999, året før starten på Basketligaen.

– Jeg innrømmer at vi hadde ønsket og trodd på en større utvikling på tre år. Samtidig forstår vi Basketligaens behov for tålmodighet, sier Taalesen.

Bare et par dager senere kunne vi lese dette:

Basketfolket jubler for en ny fireårsavtale med TV2. I går ble det nemlig klart at Basketligaen har skrevet under en ny fireårsavtale med reklamekanalen TV2. Det betyr at man er sikret tv-dekning ut denne sesongen - og fire år til.

– Jeg vil ikke si at dette var et være eller ikke-være for Basketligaen, men det er utrolig viktig for oss at TV2 sa ja til en ny avtale, sier Baard Stoller.

– Det gir oss en trygghet i videre eksponering av idretten. For sponsorer og interessen har det mye å si, sier Stoller.

Geir Spiten, som har vært sentralt i Basketligaen siden stiftelsen, mener at en ny avtale med den reklamefinansierte tv-kanalen, er et bevis på at man har jobbet godt. - Det er et kvalitetsbevis på det vi har gjort. Men det betyr ikke at vi kan hvile på laurbærene. Vi må fortsatt videreforedle produktet, sier Geir Spiten.